På atv'n!

fredag 27. mars 2020

Ny krimfavoritt!

Torsdag 12. mars ble det utover dagen klart at biblioteket kom til å stenge og en mistanke om hjemmekontor dukket opp. I farten rasket jeg med meg en bunke mer eller mindre tilfeldig valgte bøker, deriblant Geir Tangens "Død manns tango". Geir Tangen var et ubeskrevet blad for meg, men han er født i Øystese i 1970 og jobber som ungdomsskolelærer. Han er gift med Agnes Lovise Matre som også skriver krimbøker som jeg liker veldig godt.

Død manns tango | Gyldendal

Død manns tango handler om en død mann som tydeligvis ikke er død allikevel - han styrer jo på og dreper folk og det gjør jo ikke døde mennesker, eller?!

Hovedpersonen her er Viljar Ravn Gudmundsson og Lotte Skeisvoll. Viljar er en noe forsoffen journalist og Lotte jobber i politiet. Boka er blodig og ekkel og morsom (det er sjelden jeg faktisk ler høyt av en krimroman, men det gjorde jeg her!) og det går unna i høyt tempo!

Jeg var så begeistret etter å ha lest den at jeg bare måtte ha de to andre også! Men nå var hjemmekontoret et faktum og selv om jeg kunne dratt innom jobben og hentet flere bøker så var det litt drøyt å kjøre 9 mil av den grunn... Da ble løsningen å lade opp nettbrettet og starte opp ebokbib! Jeg har aldri helt falt for e-bøker, men det viste seg at den var godt egnet! Jeg lastet ned Maestro og klarte nesten ikke å slippe nettbrettet!

Maestro av Geir Tangen (Innbundet) | Tanum nettbokhandel

Som bibliotekar frydet jeg meg mer og mer for hver litterære henvisning som dukket opp, og dem var det etterhvert en del av!; og da forfatteren faktisk skriver inn seg selv - ja, da lo jeg høyt! Om jeg syntes "Død manns tango" som er bok nr. 3, hadde tempo så er Maestro, som er den første boka om Viljar og Lotte enda mer hesblesende! Woah! Jeg ante ikke hvem morderen var, hadde flere aktuelle kandidater underveis for å si det sånn, bare for å bli grundig tatt ved nesen på de siste sidene! Elsker det!

Nå gjenstår bare bok nr. 2, Hjerteknuser, som jeg har lastet ned på nettbrettet og skal gå løs på når jeg bare får tid.

VGs dom: «Styr unna. For eksempel i retning kona.»: Bokanmeldelse ...

Dette er en avsluttende trilogi, men ifølge forfatteren kommer starten på en ny krimserie i januar 2021 - jeg gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar