På atv'n!

fredag 16. september 2022

Sansevieria-samlingen øker litt igjen

 Jeg har kjøpt to nye Sansevieriaer i det siste, det viste seg "dessverre" at den ene var lik en jeg hadde fra før, men solgt under et annet navn. Det gjelder mange av Sansevieria-sortene, de har et botanisk navn og opptil flere ulike salgsnavn så det er lett å gå seg vill!

Jeg kjøpte nylig denne privat under navnet Sansevieria 'Green Star Granite', men ble korrigert av en ekspert og vet nå at den heter Sansevieria bhitalae 'Silver Blue'. Planten er vakker så det går helt fint å ha to og den kostet ikke all verden heller så det er helt greit!





Har også handlet fra Solheim gartneri igjen, en liten tass som heter Sansevieria 'Jade Dwarf Marginated', denne ble solgt som Sansevieria 'Black Star', men nå har jeg lært av eksperten og har googlet meg frem til at det er et salgsnavn, så helt feil er ikke dette heller, men det er synd at det ikke er de botaniske navnene som brukes.
Jeg ble litt skuffet med det samme, trodde den skulle være enda mørkere, ut fra bildene så det nesten ut som den hadde en bortimot svart stripe langs midten av bladene, men det har den ikke. Jeg syntes først den lignet veldig på Sansevieria trifasciata 'Golden Hahnii', altså denne her:


Men når jeg fikk sett dem sammen så gjør den ikke det allikevel. 'Golden Hahnii' har mye mer gult i seg, brede striper både langs kanten og lengre inn på bladet, mens 'Jade Dwarf Marginated' har mørkegrønne blader med kun en lys stripe langs kanten og kanskje en tynn lys stripe lengre inn på bladet.





Den er også veldig fin og litt stas at den hadde en liten baby i potta også! Men de skal få bo sammen over vinteren så får vi se hvor stor den har blitt når våren kommer, om den da får flytte på hybel.

Jeg har nå 15 ulike Sansevieriaer og ønsker meg flere, det er mange, mange der ute! De er greie å få til, kommer lett med avleggere og jeg synes de er så dekorative og fine. De krever lite, en vannskvett nå og da og litt gjødsel hver 2.-3. uke om sommeren, perfekt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar