På atv'n!

onsdag 30. september 2015

Reisen til Bella Coola

For noen dager siden ble jeg ferdig med "Reisen til Bella Coola" (Aschehoug 2013) av Kari Nygaard, som også skrev "Det frosten tok" som jeg leste for litt siden. Denne boken er 2,5 år gammel og jeg har sett på den flere ganger, men har satt den tilbake i hylla hver gang. Mye på grunn av coveret tror jeg, jeg liker det ikke noe spesielt godt. Men etter "Det frosten tok" fikk jeg lyst til å lese mer av forfatteren og da var "Reisen til Bella Coola" eneste valg. Og jeg er glad for at jeg endelig leste den!
 
Boka handler om Ingrid og Esten som drar til det forjettede land Amerika i 1892. De har sorg og tragedie bak seg og Ingrid klarer å overbevise Esten om at de vil få det bedre i Amerika. De har ikke odel på noen gård og det er således litt lettere for dem å få tillatelse til å dra.
 
Under overfarten som tar en ukes tid, blir Esten svært dårlig og blir liggende på lugaren stort sett hele tiden. Ingrid blir da kjent mde prestesønnen Andreas som også bærer på en stor sorg og på en måte flykter fra både hjem og familie. De to snakker mye sammen på turen over og i det de skiller lag da de er fremme stikker Ingrid til Andreas en lapp med adressen der de skal bo. De skal bo hos hennes onkel og tante (om jeg ikke huser feil!) mens Andreas drar til Chicago.
 
Det blir selvfølgelig ikke så enkelt som Ingrid og Esten hadde håpet og de føler seg mer som gårdshjelper hos slekten mens de venter på å få bygge sitt eget. Andreas føler seg innelukket i Chicago og søker trøst i flasken, men omsider husker han lappen han fikk av Ingrid og setter seg på toget...
 
Her oppstår søt musikk samtidig som Esten og Ingrid fristes av presten som har kommet over et sted i Canada (?), det kalles Bella Coola og der skal det være god plass til alle nybyggere. Andreas har fått jobb som lærer og Ingrid hjelper ham på skolen noen dager i uka og de stjeler seg til forbudte stunder sammen. Det lir mot vinter og presten bestemmer at de som vil være med til Bella Coola må reise nå, men kun mennene, kvinner og barn må være igjen hjemme til våren kommer og mennene har satt opp hus til dem. Da Esten i det han drar samtidig forbyr Ingrid å fortsette på skolen faller hennes verden i grus og det blir ganske så dramatisk.
 
Men boka har en lykkelig slutt, nåja, det kommer kanskje an på hvem sin side man ser det fra, men jeg synes det åpnet for en bok til altså - håper virkelig den kommer!
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar