På atv'n!

søndag 9. april 2017

Sykkel og korrigering av km

Vi løper jo eksakt den samme strekningen her på Orkanger, sånn stort sett og det er jo litt merkelig at endomondoen måler opptil 400 meter forskjell! En gang målte den 5.4 km, en gang 5.8, men stort sett ligger den mellom 5,5 og 5,6 km.

I dag bestemte vi oss for å ta syklene fatt og sjekke avstanden mot sykkelkomputeren min. Nå er det vel et par år siden batteriet på den har fungert... Byttet batteri og fikk liv i den. Men hvordan stilte man den da? Tja... Bruksanvisning? Sykkelkomputeren er sikkert 5-6-7 år gammel! Selvfølgelig finnes det ikke noen bruksanvisning her i huset!

"Men vi kan google!" fant Lille Gubben ut og vi lusket inn og slo på pc'n og jeg benyttet sjansen til å gå på do og tisse en gang til. Etter litt googling og et par talentløse youtube-videoer hadde vi det klart og gikk ut igjen, festet sykkelkomputeren i holderen på styret og sannelig fikk den kontakt med dingsen nede i hjulet også! Sannelig bra jeg har en tålmodig kjæreste, jeg innrømmer glatt at tålmodighet definitivt ikke er min sterkeste side, jeg hadde gitt opp hele prosjektet for lengst!

Spenningen var stor og jeg måtte rapportere til Lille Gubben med jevne mellomrom hele veien. Vi stanset da vi var halvveis og det lå an til at den ville vise lengre enn det endomondoen pleier, jeg hadde selvfølgelig på den samtidig, men i dag bare tullet den - gps'en ramlet ut tre ganger underveis!

Da vi kom hjem og jeg hoppet av sykkelen rett foran trappa her tippet sykkelkomputeren akkurat over til 5,8 km... Og for en gangs skyld viste endomondoen 5,83! Sykkelkomputeren er innstilt nøyaktig etter størrelsen på sykkelhjulet og skal dermed være temmelig nøyaktig så det ser ut til at endomondoen snyter oss for ca. 200-250 m på hver joggetur. Blir noen km etterhvert det. Men det er ikke så nøye - bedre at vi har løpt lengre enn vi tror enn kortere!

Jogget forøvrig strekningen i morrest på en meget rolig tid...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar