På atv'n!

mandag 6. juli 2015

"Da himmelen falt"

"Da himmelen falt" (Pax 2015) av Nazish Khan er en liten, men viktig bok om retten til å velge hvem man skal gifte seg med, som det heter i undertittelen.

Den handler om tvangsekteskap og om arrangerte ekteskap. Visste du at det er en stor forskjell på disse to? Det visste ikke jeg og ifølge boka så er det for mange pakistanske foreldre med norsk-pakistanske barn en glidende overgang her som ikke alltid er like klar.

Boka var interessant, den inneholder intervjuer med både kvinner og menn som har blitt giftet bort mot sin vilje - for det gjelder ikke bare kvinner slik vi har lett for å tro!


Jeg har en stor bunke bøker jeg skal lese i sommer og hadde det ikke vært for at jeg tok en titt på Gråbekka's Bokblogg så hadde jeg neppe kommet over denne, men den er på bare ca. 120 sider så den ble sneket inn mellom noen andre bøker allikevel. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar