På atv'n!

fredag 3. juli 2015

Sommerens lesing så langt - voksenbøker

"Vennskap med fugler" (Juritzen 2014) av Carrie Tiffany. Jeg hadde store forventninger til denne, men ble skuffet. Historien om den godt voksne mannen Harry som smugtitter på naboen Betty kunne vært en trivelig og fin historie. Betty bor alene med sine to små barn og han hjelper henne og barna med forskjellig i hverdagen. Men boka inneholder mengder med ulike beskrivelser av forskjellige former for seksualitet og sex, ikke noe jeg hadde forventet i en roman med emneordet fuglekikking... Og noen av dem fyller meg med et visst ubehag.


Så fulgte en liten perle av den bok - "Sølvstjernen" (Pantagruel 2013) av Jeanette Walls. Den handler om søstrene Jean (som kalles Bean) på 12 og Liz på 15, med Bean som jeg-person. De bor sammen med en mor som ikke helt har orden på seg selv, rett som det er blir hun borte i noen dager mens hun er på auditioner, hennes drøm er å bli sanger. En dag Bean kommer hjem fra skolen står politiet utenfor og hun og Liz rømmer til en gammel onkel på den andre siden av USA.
Liz og Bean har ikke samme far og i den lille byen Byler hos onkel Tinsley får Bean treffe sin fars søster, hennes mann og barn og får vite sannheten om sin far.
Jentene begynner på skolen her og prøver å finne seg en jobb, noe som ikke er så lett siden det er dystre nedgangstider. Men til slutt får de napp hos Mr. Meadox som viser seg å være en slu rev... 
Boka anbefales varmt! Jeg har nå liggende hennes andre to norske titler, "Krystallslottet" og "Ville hester" og gleder meg til dem!


Til slutt har jeg lest en meget merkelig bok, "Himmelstrand" (Cappelen Damm 2015) av Johan A. Lindqvist. 4 familier på en campingplass våkner opp en morgen og oppdager at alt er forsvunnet. Det eneste som er tilbake er de 10 mennesker (8 voksne, 1 gutt og en meget merkelig jente), en katt og en hund og 4 campingvogner på en enorm gress-slette. Himmelen er blå, det er dagslys, men sola er borte. Vi blir kjent med de som bor i de 4 campingvognene og hva de gjør for å prøve å finne ut av situasjonen og det hele utarter seg mer og mer. Vi får høre om hva som har skjedd av traumatiske ting i alles liv før de møttes, hvordan de har taklet dette og hvordan de takler dette møtet med sine verste mareritt - jeg skjønte egentlig aldri hva som var ille med marerittene til Olof og Lennart... Boka blir både grusom og blodig etterhvert og er ikke for sarte sjeler!

Slutten av boka var meget merkelig og hvis noen skjønner hva som skjedde på slutten vil jeg gjerne vite det...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar