På atv'n!

søndag 17. september 2023

Anti-inflammatorisk kosthold

 Du har kanskje hørt om anti-inflammatorisk kosthold? Altså kosthold som demper betennelser i kroppen rett og slett. Jeg har hørt om dette lenge, men har ikke satt meg inn i det og det var litt tilfeldig at jeg begynte å snuse på det nå. Jeg satt og lette på appen "Storytel" etter en ny lydbok og valget falt på "Helserevolusjonen" av Maria Borelius. Hun forteller om endringene hun opplevde i kroppen da hun begynte med anti-inflammatorisk kost og jeg ble nysgjerrig. Hva er dette?

Det viser seg at jeg til dels har spist slik siden vi begynte å spise lavkarbo, men jeg har endret litt mer på kosten de siste dagene. Har for en periode kuttet ut smør og hvitost, men spiser makrell i tomat på knekkebrødet til lunsj i stedet. Tidligere besto lunsjen av to knekkebrød med et godt lag smør, kaviar og to gode skiver hvitost etterfulgt av litt grøt bestående av mandelmelk, kokosmelk, økologiske havregryn og chiafrø med et par skjeer hjemmelaget, sukkerfri eplemos og hjemmelaget granola. Nå har jeg endret litt på dette og spiser først en skål med en grønnsaksblanding bestående av 1/2 avokado med litt sitronsaft, 1/2 kiwi, en liten revet gulrot og noen solbær + litt hjemmelaget sukkerfri granola (søtet med sukrin gold). Så ett knekkebrød med makrell i tomat, etterfulgt av tidligere nevnte grøtporsjon. For ordens skyld: dette måltidet er frokost og lunsj i ett, jeg spiser ikke frokost på hverdager (kanskje en liten frokost når jeg har seinvakt) og i helgene blir det sen frokost og ingen lunsj.

På 3 dager gikk jeg ned 800 gram i vekt! Og jeg synes huden i ansiktet har endret seg også, hadde noen små, røde flekker og de er borte?

Til middag har vi spist nesten som før, men jeg har laget mye mer grønnsaker og brukt olivenolje med franske urter fremfor smør og creme fraiche. Jeg har spist grillpølser og lavkarbo eplekake med krem også (i går), har ikke tenkt å bli fanatisk, men til hverdags skal jeg prøve å spise mer anti-inflammatorisk enn før og se hva som skjer.

Som en skjebnens ironi har jeg blitt syk... Jeg har riktignok brygget på denne luftveisinfeksjonen i et par uker, men nå virker det som den har slått ut i full blomst. Halsen klør, holdt mannen våken i går kveld og vekket ham i 1:30-tiden med nok en hostekule, stakkars tålmodige mann! Jeg er slapp som en gammel strømpe, om jeg har stått oppreist i mer enn to minutter så er jeg helt pudding. Men det går nok over igjen og da tenker jeg - da er formen på topp! Til så lenge benytter jeg sjansen til å få lest unna noen av bøkene jeg har liggende - aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar