På atv'n!

tirsdag 20. februar 2024

Ketogent kosthold?

 Jeg gikk jo ned 7-8-9 kg da vi begynte å spise lavkarbo for snart 3 år siden, juni 2021 og var veldig fornøyd med det. Så begynte jeg med hormontilskudd mot overgangsalderplager i november 2022 og da smalt det på 5-6 kg omtrent over natten. Jeg er ikke den eneste som har opplevd dette har jeg skjønt etter hvert, selv om noen hevder at det må skyldes andre ting.

Jeg har prøvd å få kiloene av, men de sitter jaggu hardt! Har en stund tenkt på å skaffe meg en kostplan fra Thor Foseid og i helgen bestemte jeg meg - jeg gjør det! Kostplanen er ketogen, så det blir jo ikke en kjempestor overgang for meg som har spist lavkarbo såpass lenge enn om jeg skulle gått over fra høykarbokosthold, men det blir enda strengere på karbohydratene enn jeg har vært tidligere.

I dag har det blitt noen ruller med ost + roastbiff med cherrytomater, agurk og paprika til, både til frokost og lunsj. Til lunsj hadde jeg i tillegg en liten porsjon grøt av chiafrø, kokosmel (jeg klarer ikke konsistensen på chiafrø alene), kokosmelk, vann og kanel med litt hjemmelaget lavkarbogranola på. Jeg følger altså ikke planen slavisk må jeg innrømme, jeg synes porsjonene var så små! *haha* Det er dessuten lagt opp til mange flere måltider enn jeg er vant til så jeg slår heller sammen litt så får vi se hvordan det går. Akkurat i dag ble ikke middagen innafor, men vi hadde laget en stor kjele grønnsakssuppe før helgen og spiste resten i dag - man kaster ikke mat tross alt!

Nå har jeg laget lunsj til i morgen, salat med reker, paprika, grønnsalat, gulrot og litt nøtter og jeg bevilger meg litt pizzadressing til. Lagde også en liten smoothie av cottage cheese, kokosmelk, vann og bringebær.


Kveldsmaten ble enkel, salatblader (i stedet for brød), agurk, tomat, et kokt egg + salt og pepper og noen dråper pizzadressing.

Jeg er egentlig avhengig av kaviar på kokt egg, men dette ble knallgodt! Litt klissete å få i seg, men veldig, veldig godt!

Har selvfølgelig veid og målt meg før jeg startet og det blir spennende å se om de gjenstridige kiloene vil gi slipp nå! Har tenkt å kjøre hardt og strikst i fire uker, altså frem til påske og se hva som skjer med kroppen. Er også spent på hva som vil skje i forhold til betennelsene i hoftene, har jo betennelse eller irritasjon i slimposene øverst på hoftekammene. Håpet er jo at smertene skal bli mindre, om de ikke slipper helt. Krysser fingrene!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar