På atv'n!

søndag 16. juli 2023

To nye kjoler

 På onsdag begynte jeg å sy en kjole jeg har hatt på planen leeeeenge. Valmuestoffet tror jeg er fra Stofflykke og mønsteret er Mirri Dress fra Wardrobe by me. En av grunnene til at det har blitt liggende er at jeg kjøpte mønsteret som pdf og jeg hater å tape sammen pdf-mønstre...

Men nå måtte jeg få gjort det for jeg hadde et gavekort på Abbys tekstiler og måtte sjekket om det stoffet jeg hadde var nok til kjolen eller om jeg måtte kjøpe et nytt. Og da jeg først hadde tegnet av mønsteret og klippet ut stoffet (det gikk akkurat ikke, måtte skjøte på den ene delen, men det er ikke synlig med mindre man vet det!) så begynte jeg jo å sy også!

Artig å sy noe man ikke har prøvd før, men jeg var veldig glad for syveiledningen på youtube! *haha* Opprinnelig har ikke kjolen lommer, men uten det er det jo ubrukelig så jeg sydde i et par lommer i sidesømmen. Jeg ble ganske fornøyd, men ble ikke helt ferdig så den ble liggende til lørdag. Da fikk jeg omsider lagt den opp og strøket den, spesielt omslagene foran og da jeg fant ut at kragen kan brettes ned så ble jeg omsider veldig fornøyd!


Den andre kjolen er en kombo av noen utslitte dongeribukser og et blåbærstoff jeg kjøpte på Abbys tekstiler på torsdag. Mønsteret er fra Selfmade (tidl. Stoff og Stil). Det er egentlig for fast stoff så passformen ble litt løs i og med at jeg sydde den i stretch, men jeg liker den! Dette er i høyeste grad en hverdagskjole, den har heller ikke lommer på mønsteret (hvem er det egentlig som designer kjoler uten lommer?!) så jeg gjorde det samme her som jeg pleier å gjøre - stikklommer i sidesømmen! 


Denne ble morsom, kontrasten hadde jo bli større om jeg hadde brukt et stoff som ikke var blått i tillegg til dongerien, men... Jeg digger den uansett og kommer nok til å sy en til tror jeg, har flere utslitte bukser liggende nemlig! Den var ganske gøy å sy, men noen små endringer kommer jeg til å gjøre, spesielt i halsen som var veldig utringet så jeg måtte lage en veldig bred kant og når den er så bred så vil den lett bli stående litt opp når det ikke er brukt ribb.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar