På atv'n!

tirsdag 1. oktober 2013

Kon igjen jenter!

Ja, det heter altså boken jeg leser akkurat nå, "Kom igjen jenter!" av Kirsten Lien Garbo, utgitt på Gyldendal Norsk Forlag i 1980. Den handler rett og slett om jenter/kvinner og jogging!


Boka bærer jo preg av å være skrevet i 1979-1980, kvinner hadde fremdeles ikke adgang til å løpe maraton i OL (det ble tillatt først i 1984!), men det var gitt klarsignal for kvinne-maraton i både EM og VM og fra 1980 var det også åpent for kvinner i NM. Rart å tenke på - hvorfor i all verden fikk ikke vi kvinner delta i maraton? Ikke at jeg noen gang kommer til å løpe så langt, men hvorfor nekte noen det bare fordi de har "feil" kjønn liksom?! Ikke for det - denne diskusjonen er jo nylig avsluttet hva kvinner og skihopping angår!

Boka er underholdende, lett skrevet og med en avslappet tone og hun tar for seg temaer som bl.a. valg av joggesko, skal man bruke bh når man løper eller ikke?, urinlekkasje, løping i og etter overgangsalder og til og med et eget lite kapittel om sex og idrett!

Ikke helt oppdatert naturlig nok, boka er faktisk 33 år gammel (!), men verdt en titt om du er i beit for lesestoff og vil kose deg med noe løperelatert. Selv gleder jeg meg til en liten løpetur i marka i morra - krysser fingrene for at jentungens "jeg føler meg litt slapp" egentlig bare var trøtthet, det var lovlig sent i kveld...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar