På atv'n!

torsdag 26. februar 2015

Villheks

Nok en lunsj-bok ferdig lest og denne gangen hadde jeg snappet med meg "Villheks - ildprøven" av Lene Kaaberbøl. Forventningene var ikke høye, for en del år siden slet jeg meg gjennom den første lydboka i serien "Skammarens dotter" og syntes den var dreeeepende kjedelig...

"Villheks" (Samlaget, 2012) derimot! Den var kjempespennende fra første side! Clara er en helt vanlig jente, går i klasse 5B og er bestevenn med Oscar. En dag står en stor, svart katt i kjellertrappa og angriper Clara sånn at hun begynner å blø. Senere, på vei hjem fra skolen sammen med Oscar, blir det plutselig tett tåke, asfalten blir til gress og en skikkelse med store vinger dukker opp.
Clara forteller alt dette til mamma som blir så rar og tar Clara med på en kjøretur. De ender opp i et lite hus langt ute på landet og der bor det en kvinne som viser seg å være Claras tante Isa. Hun er en ekte villheks...

Skikkelsen med de store vingene er Kimæra og hun er ute etter Clara og Clara settes på den store Ildprøven, som består av fire mindre prøver.

 
Boka er kjempespennende og egner seg ypperlig for barn fra 10-15 år som vil ha litt lettleste og spennende fantasybøker som ikke er for tykke, "Ildprøven" er på 146 sider. Serien består så langt av 5 bøker, men det er bare de to første som finnes i både bokmåls- og nynorskutgave (tror jeg i alle fall).

Jeg skulle ønske jeg var 12 år igjen og hadde hele denne spennende ungdomsbokverdenen foran meg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar