På atv'n!

søndag 15. mars 2015

Fuglekikking midt i byen

I dag har jeg vært på bytur med min beste venninne gjennom over 30 år og vi har kost oss som bare det - det er alt for lenge siden vi gjorde noe slikt sammen så dette må vi bli flinkere til!

Vi elsker begge to å se på fugler av alle slag og vi startet ved brua ved Ilen kirke og ruslet langs bredden ned til Gamle Bybro. Derfra gikk vi opp til Nidarosdomen og tok en liten kaffepause på kafeen To Tårn. Etterpå tittet vi på Vestfronten, ruslet en runde på Domkirkegården og til slutt gikk vi bort til Prinsenkrysset og tok bussen hjem.

Ved Ilen kirke så vi både stokkender, kvinender og laksender - jeg tror ikke jeg har sett laksender før så det var stas! Også noen måser, masse kråker og noen kaier holdt til der, i tillegg til et stort småfuglkor inne i krattet.

Utenfor Nidarosdomen tok jeg noen bilder:

Karen med kransen er Erkebiskop Øystein som var en av de store pådriverne for byggingen av Nidarosdomen. Øystein var inspirert av gotikken og katedralen i Canterbury og ønsket å bygge noe tilsvarende i Nidaros. Han var født ca. 1120 og døde 26. januar 1188og ble erklært som helgen i 1229. Skulpturen holder en miniatyrkatedral i hendene, den skal være en kopi av katedralen han fikk bygget i Nidaros. Han er modellert av Stinius Fredriksen og hugd av Oscar Lynum. Den andre karen er St. Hallvard som er Oslos skytshelgen og er en av våre store, hjemlige helgener. Han var født ca. 1020 og ble drept da han prøvde å hjelpe en forfulgt, svanger kvinne. Dette skal etter tradisjonen ha vært 15. mai 1043. Han ble senket i Drammensfjorden med en kvernstein, men fløt mirakuløst opp igjen stadig med steinen rundt halsen. Det viste seg jærtegn ved liket, snart ble han dyrket som martyr og han ble kanonisert etter sin død. Han er modellert av Nic. Schøll med kvernstein og piler i hendene. Statuen er hugd av Jakob Skaufel.


Et av tårnene på Nidarosdomen:


Hovedtårnet:


Ikke så lett å se, men jeg har ringet rundt flaggspettene - vi sto lenge og glodde opp i treet, fikk nesten kink i nakken! Flaggspettene er en mellomstor spette og den mest tallrike spetten i Europa. Den har i Norge sin største utbredelse på Sørlandet og Østlandet, men hekker også spredt på Vestlandet og i Trøndelag. De siste årene har den også trukket enda lengre nord og er ganske vanlig i Alta og Pasvik. Den er ca. 25 cm lang og veier 70-90 gram.


I museumsbutikken ved Domen kjøpte jeg denne lille tinn-engelen som er 5 cm høy, den var så fin og den har selskap i et par andre små engler jeg har kjøpt på Mallorca.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar