På atv'n!

fredag 27. mars 2015

Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa

Ja, ikke min bestemor selvfølgelig, men "Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa" av Tine J. Sir (Kvalshaug forlag 2015) er en nydelig bitteliten kjempebok om kjærlighet. Boka er bare en liten flis på 90 sider, jeg gjorde den ferdig på mindre enn 2 lunsjpauser, men det gjorde stort inntrykk.

Jeg-personen får vi ikke vite navnet på, men hun er altså barnebarnet til den omtalte bestemoren. Bestemor har aldri snakket om den sommeren hun reiste fra mann og barn og bodde noen uker i Oslo for å finne seg selv. Nå er bestemor gammel og bor på aldersheimen sammen med bestefar og barnebarnet besøker dem annenhver dag.

Bestemor er glemsk og korttidshukommelsen er skral, men når det gjelder den sommeren i Oslo i 1973 er hun krystallklar og en dag begynner hun å fortelle... Om Ruth og Sonja og Victor og Kjell - og om Frank Zappa.

Les denne boka! Den er helt nydelig! Jeg hadde gåsehud på armene da jeg var ferdig med siste side!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar