På atv'n!

mandag 23. mars 2015

Karbohydrater og artrose?

Hm... Har en mistanke om at karbohydrater / stivelse ikke akkurat hjelper på artrose-smertene i hendene. Hadde en fin periode her og da ser jeg av dagboken at jeg ikke spiste så veldig mye karbohydrater, ikke lchf (low carb, high fat) på noen måte, men type 2-4 knekkebrød + en del frukt, bær og grønt i løpet av dagen. Så har det vært noen dager nå med lasagne med deilig, varmt brød til middag og i går var vi i dobbeltbursdag og min halvsøster lager verdens beste bløtkake!

Og jeg har merket meg at dagen etter slike større inntak så virker det som om fingrene er mer stinne av vann (karbohydrater holder på mer vann enn fett og proteiner så det er ikke så rart) og at både hender og fingre er vondere enn ellers. Så nå skal jeg ta noen dager med lite karbohydrater / stivelse og notere ned hva jeg spiser og hvordan hendene er dagen etterpå. Jeg skal ikke gå helt nazi, men tenker å legge meg på 2 knekkebrød om dagen (lunsj) + masse frukt, grønt og bær i tillegg til egg, kjøtt og fisk. Blir interessant å se hvordan det går!


Herlig!

Menyen i dagene fremover blir altså:

Frokost: tyrkisk yoghurt med bringebær eller blåbær, banan + en annen frukt + nøtter
Lunsj: 2 ryvita knekkebrød med kaviar og hvitost + evt. en frukt
Middag: masse grønnsaker, kikerter/søtpotet og kjøtt/fugl/fisk
Kvelds: fruktsalat eller egg m/smør, kaviar og pepper
Kosttilskudd: 2 ss sitrontran + en multivitamintablett

Og te. Masse te. Det må til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar