På atv'n!

mandag 19. mai 2014

Sprek - sprekere - sprekest!

Oj oj! Jeg har planlagt dette noen dager, men det var kun Lille Gubben og jeg som visste om planene - jeg skulle sykle fra Orkanger til Trondheim! Har gjort det før da, to ganger Trondheim - Orkanger og en gang Orkanger - Trondheim. De to siste gangene har jeg vel sagt at "dette skal jeg aldri gjøre igjen!" Men lærer man? Neeeeida, når man har hukommelse som en gullfisk så sitter det ikke lenge i.
 
I går kveld fant jeg frem det jeg skulle ha på, la klart det som skulle i sykkelveska og satte sykkelen klar i garasjen så jeg slapp å gå ut og inn med stallnøkkelen. Spiste en god kveldsmat gjorde jeg også. Sto opp kl. 4:55 i dag...! Kledde meg og spiste og tok meg litt tid, var spent på om jeg fikk gått skikkelig på do før en slik langtur og det gjorde jeg heldigvis så slapp det å bli et stressmoment!
 
5:45 satt jeg på sykkelsetet og la i vei! Det meste lå i sykkelveska (laptopen inkludert!) og i baklomma på sykkeljakka lå kamera og mobil. Hadde lovt å sende Lille Gubben noen meldinger underveis så han visste at det gikk fint med meg.
 
Orkdalsfjorden var blank og fin i dag.
 

En-mils-selfie!


Ett eller annet sted på veien... Møtte flere syklister som kom mot Orkanger og flere av dem vinket og smilte og hilste - kjempekoselig!


Ankommet Viggja! Syklet forbi stedet til Jostein og Frederik Wilmann, men stoppet ikke og tok bilde der. Skal vel ikke si at jeg følte meg som dem akkurat, men som en fjern-fjern sykkelkusine kanskje?


Småbåthavna i Børsa var et vakkert syn en tidlig morgen.



Straks inne i Børsa sentrum - som er fort unnagjort, men trivelig.


Dette er avstander langs hovedveien da, 14 km til Klett stemte for meg også, men det ble nok en del lengre til Trondheim for min del, man sykler jo ikke E6...


Buvikas velkjente landemerker!


Halvveis-selfie med Buvikfjorden i bakgrunnen.


Buvikfjorden.


Så ikke noe Buvik-skilt på sørsiden (jeg syklet ikke SÅÅÅ fort!) så jeg stoppet på nordsiden og tok bilde der istedet.


Fra Buvika til Øysand er det bare noen få minutter å sykle.


Her har jeg passert Udduvollbrua og tilbakelagt 3 mil, det gikk så det suste! Her snudde imidlertid vinden så jeg fikk litt motvind, men ikke så mye heldigvis.


Her kom jeg fra! Jeg stoppet på Statoil på Klett for å ta en liten tissepause, hadde en femmer i lomma, det kostet det nemlig sist jeg var der. Nå har de høynet prisen til 10,- og jeg gadd ikke veksle hundringsen min eller kjøpe noe for å komme gratis inn på do. Jeg hadde vel kanskje sluppet inn om jeg hadde forklart at jeg hadde syklet langt og fremdeles hadde to mil igjen, men jeg ble litt sur over at det koster 10,- å tisse en skvett så jeg bare gikk ut igjen. Jeg var heldigvis ikke SÅÅÅ nøden heller.


Syklet undergangen under E6 og tok bortover Røddeveien. Etter en stund kom jeg til en hestegård der sto 10-15 islandshester ute! Og et par større hester også. Jeg knipset et par bilder før jeg dro videre. Her var det grusvei og slak motbakke og det var tuuuungt...


Men det er trivelig å sykle på landet da. På vei opp mot Brøttemsveien var det en lang og bratt bakke, riktignok med asfalt, men her måtte jeg bare melde pass. Hoppet av sykkelen, byttet til fingerløse hansker, tok av ulltrøya og trasket opp bakken ved siden av sykkelen. Selvfølgelig kom det melding fra Lille Gubben akkurat da - "Nå er vel du i fint driv opp bakkene, spreke kjæresten min!" Øh, jah...


Nei, jeg var ikke på shopping, jeg bare suste forbi! Skjønt - susingen gikk ikke så fort nå, 3-4 mil begynte å tære litt på kreftene. Hadde vurdert å ta Tillerbruveien, men orket ikke tanken på mer grusvei så det ble ned gjennom Sjetnmarka istedet, fort og greit!


Nesten-5-mil-og-endelig-fremme-selfie!

 
Tjoho! Hendene kjennes helt fine ut, nakken og skuldrene er litt stive og slitne, men det er ikke noe rart. Jeg brukte 3,5 time på 4,9 mil og er veldig fornøyd med det! Men jeg gleder meg ikke til å sykle hjem fra jobben i ettermiddag... Det er heldigvis bare ca. 8,5 km, men... Har ny sykkelshorts og den er kjempegod - er veldig glad for den nå!

 
Men denne ganger sier jeg ikke at jeg aldri skal gjøre det igjen, for det var en kjempefin tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar