På atv'n!

onsdag 8. oktober 2014

Reflekser eller lys for pokker!

Denne uka er tunellene mellom Trondheim og Orkanger stengt så jeg har kjørt gammelveien stedvis. I kveld var det tunellene mellom Børsa og Orkanger som var stengte så jeg måtte ned på gammelveien i mørket. Det var en lang rekke biler og jeg lå et stykke bak i rekka, men hadde noen biler bak meg også. Plutselig legger bilen foran meg seg langt ut til venstre og jeg stusset på hvorfor, men oppdaget heldigvis de to joggerne i god tid! Joda, det var gatelys her (på motsatt side av veien) og de hadde refleksvester begge to, men er det virkelig nødvendig å jogge to i bredden? Veien her er ikke en cm bredere enn den må være for at to litt store biler skal kunne passere hverandre og på dette stedet finnes verken fortau eller gangvei. Når man da vet (jeg regner med at når de bor ved veien så vet de når tunellene er stengt og ikke, det står også i lokalavisa) at tunellene er stengt og at trafikken langs veien øker med mange, mange ganger - er det da nødvendig å jogge langs veien i mørket? Og jeg gjentar - TO I BREDDEN!? En ting er jo å klare å svinge unna en person i veikanten, disse brukte nesten halve fila og da kan det være vanskelig å komme seg langt nok ut når man kommer i 60 km/t (som er fartsgrensa på stedet), spesielt hvis det kommer biler imot!

Litt senere, i en annen 60-sone også med veilys, skimter jeg plutselig en mørkkledd skapning på sykkel, uten noen form for lys eller reflekser, I VEIEN! Men pokker da!? Hva er det folk tenker med?! Jeg kom bakfra og satte langlysene i ham, men jeg antar han ikke tok hintet i det hele tatt...

Det finnes refleksvester:


Refleksbånd:


Og refkelsbrikker av mange slag:


I tillegg er det faktisk PÅBUDT med lys både foran og bak på sykkelen når du er ute i mørket! Så både for din egen skyld, for de som er glade i deg sin skyld og for de andre som ferdes ute i mørket og gjerne vil se deg sin skyld:

BRUK REFLEKS PÅ JAKKA OG LYS PÅ SYKKELEN!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar