På atv'n!

tirsdag 18. februar 2014

Vinterferien 2014

Da er vi hjemme igjen etter noen dager på hytta - det var sannelig på tide med en hyttetur nå! Det er faktisk 4 måneder siden sist vi var der! Vi hadde jo planer om minst en høst-tur til + at Lille Gubben og jeg hadde planer om å gå på ski inn til hytta (9-10 km) i romjula og tilbringe nyttårsaften der og gå tilbake 1. nyttårsdag. Alt dette ble selvfølgelig avlyst da han knertet menisken da han la om til vinterdekk på bilene våre i høst, men han ble operert i desember og er nesten så god som ny igjen. Heldigvis.

Det var bare såvidt vi kom oss innover, det er jo nesten ikke snø her så den siste kilometeren var det på hengende håret at vi kom oss frem med snøscooteren. Men omsider kunne vi stoppe utenfor hytteveggen og lesse av scooter-kjelken. Det blåste heftig så lørdag ble tilbrakt inne med å fyre i ovnen og spise...


Søndag derimot - da var det vindstille og vi prøvde skøytene - vannet nedenfor hytta lå der, islagt og fint og vi ruslet ned... Som sagt - det er lite snø!


Isen så fin ut på avstand.


Men da vi kom utpå viste den seg å være veldig ruglete og ikke noe særlig å gå fort på, vi kunne egentlig bare skli forsiktig rundt omkring og det er ikke så gøy i lengden.


Nærbilde av frossen is, det ser nesten ut som den er frosset midt i et vindkast!


På vei opp til hytta igjen var snøen plutselig veldig dyp...


Vi lot oss ikke stoppe, men etter en liten hvil og litt mat la vi i vei igjen til et annet lite vann i nærheten i håp om at isen her var bedre, men.... bomtur igjen. Men se - jeg har andre uteklær enn termodressen!


Blinkskudd fra hytteverandaen.


Mandag ble det faktisk snøvær og vind, vi var ute en liten tur, men ellers stort sett inne. Jeg klarte til og med å presse inn en liten styrkeøkt! Hadde jo ikke vektene mine, men brukte to tunge lysestaker som vekter til skulderøvelsene mine - man tager hva man haver. Lille Gubben bare glippet med øynene da jeg hadde skiftet - "Har du tatt med deg treningstøy?!" 

I dag, tirsdag, kjørte vi hjem igjen, det gikk ganske greit, men det gjør ikke noe om det kommer litt mer snø. På hytta altså. Her hjemme kan i grunnen våren bare komme nå for min del - nå vil jeg ut og løpe!

Vi kjørte over isen et stykke på vei hjem og det er vakkert:


Til slutt: Selfie med plaster. Jeg skulle bare tørke av gasskomfyren og bøyde meg frem over komfyren og vasket flittig, da jeg var ferdig rettet jeg meg opp og smelte pannebrasken rett i hjørnet på kobber-hetta over komfyren. Det var ikke godt. Og etter en liten stund merket jeg at det var vått i panna. Blod. Jentungen plastret meg etter beste evne så ikke lua skulle sette seg fast i såret på vei hjem.


Hårda bud på hyttetur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar